Headerbild

Sällskapet

Värmlands  Idrottshistoriska Sällskap har till ändamål att inom Värmland väcka och  underhålla intresset för idrottshistoria och förena dem, som delar detta  intresse.

Sällskapet  söker vidga och fördjupa kännedomen om idrotten som samhällsföreteelse – främst  den värmländska idrotten i ett historiskt perspektiv – genom att inom sitt  verksamhetsområde främja forskning samt uppmuntra undervisning, information,  dokumentation och berättande. En viktig målgrupp att levandegöra  idrottshistorien för är dagens idrottsutövare.

Värmlands  Idrottshistoriska Sällskap för ett nära samarbete med Värmlands Idrottsförbund,  de olika specialdistriktsförbunden och de värmländska idrottsföreningarna.  Verksamheten bedrivs också i nära samarbete med de idrottshistoriska  föreningarna i Karlskoga, Kristinehamn och Storfors, vilket med fördel kan ske genom att  representanter från dessa adjungeras till sällskapets styrelse.

Samarbete  med landskapets kommuner upprätthålls via utsedda kontaktpersoner, som  tillsammans med styrelsen planerar och genomför idrottshistoriska aktiviteter i  respektive kommun. Vill du ha kontakt med din kontaktperson, finner du namn och  adress här på hemsidan, under fliken kontaktpersoner.

Sällskapets  huvudsakliga verksamhet består i dokumentation av den värmländska idrotten bl a  genom utgivning av tidskriften VISaren, fyra nummer per år, en levande aktiv  hemsida samt  att regelbundet anordna idrottshistoriska caféer i de värmländska  kommunerna.

Av verksamhetsplan framgår bl a att fortsatt aktiv medlemsrekrytering  genomförs. Sällskapet strävar särskilt efter att rekrytera kvinnor och fler  yngre medlemmar.

Välkommen  Du också !

Adresser till de lokala föreningarna:

Karlskoga Idrottshistoriska sällskap

ordf. Curt-Ola Fridén Tel. 0586 –  560 13

www.kivkarlskoga.se

Christinehamns Idrottshistoriska Sällkap

ordf. Ulf Torehammar Tel. 070 - 54 54 670

www.christinehamn.weebly.com

Storfors idrottshistoriska sällskap

Adress

Värmlands Idrottshistoriska Sällskap Box 10, Idrottens Hus 651 02 Karlstad Bildade 1984-03-31

Kontakt

Lars-Erik Jansson 0725448818 Mona Råberg 0709490568 E-post: visaren@ihvarmland.se Bankgiro 836-7674 Swish 1234292041

Drivs med KlubbenOnline

Logga in

Idrottshistorisk händelse! Hjälp oss dokumentera värmländsk idrottshistoria! Se mer information under Nyheter.

Visaren nr 1 2024. Anders Ajaxson har skrivit om vår 40-åriga historia. Vi hälsar Stefan Holm välkommen som krönikör